Zoek preventiemethodieken
- Gezin (37) Gezin-filter toepassen
- Lokale besturen (37) Lokale besturen-filter toepassen
- Onderwijs (51) Onderwijs-filter toepassen
- Rechtstreeks naar de burger (39) Rechtstreeks naar de burger-filter toepassen
- Vrije tijd (62) Vrije tijd-filter toepassen
- Werk (18) Werk-filter toepassen
- Werk (reguliere en sociale economie) (15) Werk (reguliere en sociale economie)-filter toepassen
- Zorg en welzijn (74) Zorg en welzijn-filter toepassen
- (-) Remove Alcohol filter Alcohol (204)
- Algemene gezondheidsbevordering (10) Algemene gezondheidsbevordering-filter toepassen
- Bevolkingsonderzoeken (1) Bevolkingsonderzoeken-filter toepassen
- Beweging (14) Beweging-filter toepassen
- Diabetes en cardiovasculair risico (1) Diabetes en cardiovasculair risico-filter toepassen
- Drugs (146) Drugs-filter toepassen
- Eet- en gewichtsproblemen (+ gezond gewicht) (1) Eet- en gewichtsproblemen (+ gezond gewicht)-filter toepassen
- Gamen (36) Gamen-filter toepassen
- Geestelijke gezondheidsbevordering (17) Geestelijke gezondheidsbevordering-filter toepassen
- Gezond eten (14) Gezond eten-filter toepassen
- Gezondheid en Milieu (2) Gezondheid en Milieu-filter toepassen
- Gokken (37) Gokken-filter toepassen
- Infectieziekten en vaccinaties (1) Infectieziekten en vaccinaties-filter toepassen
- Milieugezondheid (4) Milieugezondheid-filter toepassen
- Preconceptionele zorg (1) Preconceptionele zorg-filter toepassen
- Psychoactieve medicatie (36) Psychoactieve medicatie-filter toepassen
- Sedentair gedrag (14) Sedentair gedrag-filter toepassen
- Seksuele gezondheid (5) Seksuele gezondheid-filter toepassen
- Tabak (39) Tabak-filter toepassen
- Themaoverschrijdend (4) Themaoverschrijdend-filter toepassen
- Val- en fractuurpreventie (3) Val- en fractuurpreventie-filter toepassen
-
Rock Zero | spelmateriaal
'ROCK ZERO' is een methodiek waarmee jongeren spelenderwijs nadenken over hun eigen alcoholgebruik en dat van hun peers en waarmee ze hun kennis en attitudes kunnen verfijnen. Ze leren op een ludieke manier dat (veel) alcohol drinken niet de norm is.
-
Zelfhulp
Allerlei materialen en modules voor gebruikers, kinderen van ouders met een afhankelijkheidsproblematiek, partners van gebruikers en andere personen uit de omgeving van de gebruiker om aan een afhankelijkheidsproblematiek te werken.
-
Het gat in de haag, soc vaard kleuteronderwijs (3-6 jaar)
'Het gat in de haag' is een evidence based methodiek voor het trainen van persoonlijke en sociale vaardigheden van kleuters. 'Het gat in de haag' bestaat uit 3 schootboeken, één voor elke kleuterklas. In elk boek staan 10 voor kleuters zeer herkenbare verhalen met prachtige kijkplaten. Elk verhaal belicht een andere sociale vaardigheid. Bij elk verhaal horen ook een tiental activiteiten waaruit de leerkracht kan plukken om de betreffende vaardigheid te trainen.
-
me-ASSIST eerstelijnsgezondheidszorg en welzijnszorg (www.me-assist.com)
In het begin kon de me-ASSIST-toolbox enkel screenen, en dat enkel met de ASSIST (Alcohol, Smoking and Substance Involment Screening Test). Ondertussen werden de screeningsmogelijkheden op www.me-assist.com aanzienlijk uitgebreid. Het is nu mogelijk om te screenen met de (getrapte) AUDIT en de ASSIST voor volwassenen, en de CRAFFT voor minderjarigen. Voor elk van deze instrumenten, zijn er drie mogelijke manieren van werken. U kunt de screening nog steeds afnemen tijdens een gesprek, maar de patiënt kan de screening ook zelf uitvoeren.
-
TOPspel, soc vaard basisschool (6-12 jaar)
TOPspel is een revolutionaire methodiek die ontwikkeld werd door De Sleutel, op basis van het evidence based Good Behaviour Game. TOPspel traint de persoonlijke en sociale vaardigheden bij kinderen in de lagere school. De ingrediënten van TOPspel zijn teamwork, afspraken maken en positieve bekrachtiging. Gewenst gedrag wordt op een positieve en speelse manier ingeoefend. TOPspel bestaat uit een training (meestal van een heel schoolteam), een speldoos en een website. Leerkrachten worden gedurende een volledig (school)jaar begeleid.
-
Sportivos Brons - Begeleidigsmaterialen
Begeleid jij, als preventiewerker, in jouw regio een Sportivos-sportclub? Hier vind je een aantal nuttige materialen die kaderen binnen Sportivos Brons. Het gaat om: - De informatie voor het startmoment - De powerpoint van het startmoment - De leidraden voor evaluatiemomenten - De leidraad voor de vorming ‘Alcohol en drugs in de sportclub’ voor kantine-medewerkers en bestuursleden - De powerpointpresentatie voor de vorming - De uitnodiging, het evaluatieformulier en het attest voor deelname voor de vorming
-
Praatcafé over opvoeding, tabak, alcohol en drugs voor etnisch-culturele minderheden
Het praatcafé vergroot de kennis en inzicht in opvoedingsvaardigheden bij ouders van diverse etnisch-culturele afkomst rond het thema TAD. De methodiek beoogt een discussie tussen ouders onderling op gang te trekken. Het inlevingsvermogen van de ouders in de situatie van de jongere wordt gestimuleerd. Daartoe wordt gebruik gemaakt van stellingen, sketches gemaakt door jongeren onder begeleiding van een toneelregisseur. De sketches leiden de verschillende thema’s in.
-
Reeks 'Meest gestelde vragen aan De DrugLijn'
Deze reeks folders bestaat uit 16 folders die door De Druglijn worden verspreid.
-
Sportivos
Sportivos is een preventietraject dat op een voor sportclubs haalbare wijze streeft naar het beperken van problemen door alcohol- en druggebruik. Er wordt stapsgewijs, in 3 fasen, gewerkt aan het uitstippelen van een alcohol- en drugbeleid in een sportclub. Sportivos-clubs streven naar een veilige en zorgzame clubomgeving met gezondheidswinst voor sporters, clubleden, sympathisanten en bezoekers van de sportclub. Een beleidsmatige aanpak stimuleren is de beste oplossing. Die is gebaseerd op vier pijlers: regelgeving en procedures, educatie, begeleiding en structurele maatregelen.
-
Route 12+: Opvoedspel over tabak, alcohol en drugs voor etnisch-culturele minderheden
"Route 12+" is een interactief spel waarbij dialoog, discussie en het voeren van groepsgesprekken centraal staan. Met deze werkvorm wil de begeleider dialoog tussen ouders over opvoeding, tabak, alcohol en drugs stimuleren. Het spel bestaat uit fotomateriaal en spelkaarten in de taal van de groep.
-
SEM-J -screeningsinstrument
De SEM-J (individueel Screeningsinstrument Ervaringen met Middelengebruik voor Jongeren)is een screeningsinstrument waarmee begeleiders in CLB's, bijzondere jeugdzorg en JAC's op een eenvoudige manier een ernstinschatting kunnen maken van het middelengebruik van een jongere (12-18 jaar) en de nood aan verdere alcohol- en drugspecifieke begeleiding. De afname van de SEM-J dient te kaderen in een individueel begeleidingstraject. De handleiding biedt ten eerste concrete tips over de afname van de SEM-J, de scoring, de interpretatie en de bespreking van de resultaten.
-
Sportivos Zilver - Materialen voor de begeleider
Dit zijn de materialen voor de begeleider van een sportclub in het traject Sportivos Zilver. Ze zijn enkel te downloaden via de bijgevoegde link: - De handleiding voor het startmoment - De powerpoint voor het startmoment - De handleiding voor evaluatiemomenten - De handleiding voor de vorming ‘Alcohol- en drugcoach' - De powerpointpresentatie voor de vorming ‘Alcohol- en drugcoach' - De uitnodiging, het evaluatieformulier en het attest voor clubs die deelnemen aan de vorming Daarnaast zijn er materialen voor de sportclubs zelf. Deze vind je bij de gerelateerde materialen via de link.
-
Richtlijn voor alcoholgebruik
Deze infofiche vat de richtlijn voor alcoholgebruik overzichtelijk samen. Meer achtergrondinformatie vind je in een ander document, 'Achtergrond en toelichting bij keuzes nieuwe richtlijn voor alcoholgebruik', bij 'Gerelateerde materialen'.
-
Lespakket Lol zonder alcohol.
Project voor leerlingen van de derde graad lager onderwijs. Dit project wil kinderen stimuleren en ondersteunen om een gezonde keuze te maken en (nog) geen alcohol te drinken. Dit gebeurt door samen met de kinderen te onderzoeken wat alcohol doet, hen te stimuleren om kritisch te denken, hen bewust te maken van hun eigen houding en confrontatie met andere houdingen, hun sociale vaardigheden te versterken en hun weerbaarheid te verhogen.
-
Methodiek visieontwikkeling gebruik onlinetools
Methodiek ter ondersteuning van de visieontwikkeling over onlinehulp binnen preventie-vroeginterventie-hulpverlening naar middelengebruik. Met deze methodiek willen we organisaties stimuleren om hun visie op en de positionering van onlinehulp te concretiseren.
-
Maat in de Shit voor BJZ | lespakket
Maat in de Shit is een educatief pakket waarmee u kunt werken rond druggebruik met jongeren. De invalshoek 'vriendschap en relaties' maakt het mogelijk om een brug te slaan tussen werken rond de cannabisthematiek en een bredere aanpak, gericht op het ondersteunen van sociale en persoonlijke normen en vaardigheden.
-
Leerlijn 'Verslavingspreventie in het onderwijs'
In de leerlijn vind je per leeftijdsgroep terug over welke middelen je best werkt tijdens preventieve lessen, projectdagen, … Je vindt er ook in DO’s & DON’Ts terug welke aanpakken best werken, en welke niet. De leerlijn legt ook de link met de eindtermen, en geeft inspiratie voor hoe je die kunt bereiken. Maar onthoud, één keer lesgeven heeft weinig effect. Leerlingen komen best meerdere keren met deze gezondheidsthema’s in contact tijdens hun schoolloopbaan. Met de leerlijn kan je met het hele schoolteam afstemmen welke leerinhouden in welk jaar, en in welk vak aan bod komen.
-
Het huis - e-learning motiverende gespreksvoering
Hulpverleners in de welzijns- en gezondheidssector worden regelmatig geconfronteerd met riskant of problematisch middelengebruik bij hun cliënten. Mensen aanzetten om dit gedrag te veranderen, blijkt niet eenvoudig. Heel vaak zien deze cliënten hun gebruik niet als een probleem en komen ze met een andere hulpvraag, zoals slaapproblemen, maagpijn, huisvesting, schulden,... Als de hulpverlener adviseert om het gebruik te stoppen of te minderen, moet hij vaak vaststellen dat de cliënt dit niet opvolgt. Een cliënt die zijn gedrag verandert, hervalt vaak plots weer in zijn oude patroon.
-
Leerlijn verslavingspreventie in het onderwijs
Met de nieuwe leerlijn verslavingspreventie kan je makkelijk ontdekken waarrond je best werkt als je les wil geven over alcohol, tabak, gokken, illegale drugs of gamen. In enkele kliks ontdek je preventieve aanbevelingen op maat van jouw klas. De leerlijn geeft je aanbevelingen voor de 1ste kleuterklas tot het 6de middelbaar. Er wordt steeds de link gemaakt met vakoverschrijdende eindtermen en bijhorende lesmaterialen. De leerlijn helpt ook om de pijler 'Educatie' van het Drugbeleid op School vorm te geven.
-
Ouderen en alcohol - Visie
Deze visietekst kadert het alcoholgebruik van ouderen met enkele cijfers, benoemt de toegenomen impact van alcohol ten gevolge van het verouderingsproces en beschrijft de preventieve aanpak die schadelijke gevolgen van alcoholgebruik bij deze doelgroep kan voorkomen of verminderen.