Zoek preventiemethodieken
- Gezin (10) Gezin-filter toepassen
- Lokale besturen (6) Lokale besturen-filter toepassen
- Onderwijs (17) Onderwijs-filter toepassen
- Rechtstreeks naar de burger (7) Rechtstreeks naar de burger-filter toepassen
- Vrije tijd (7) Vrije tijd-filter toepassen
- Werk (4) Werk-filter toepassen
- Werk (reguliere en sociale economie) (1) Werk (reguliere en sociale economie)-filter toepassen
- Zorg en welzijn (15) Zorg en welzijn-filter toepassen
- (-) Remove Gamen filter Gamen (41)
- Alcohol (36) Alcohol-filter toepassen
- Algemene gezondheidsbevordering (4) Algemene gezondheidsbevordering-filter toepassen
- Beweging (5) Beweging-filter toepassen
- Drugs (35) Drugs-filter toepassen
- Geestelijke gezondheidsbevordering (9) Geestelijke gezondheidsbevordering-filter toepassen
- Gezond eten (5) Gezond eten-filter toepassen
- Gokken (29) Gokken-filter toepassen
- Psychoactieve medicatie (25) Psychoactieve medicatie-filter toepassen
- Sedentair gedrag (5) Sedentair gedrag-filter toepassen
- Seksuele gezondheid (5) Seksuele gezondheid-filter toepassen
- Tabak (16) Tabak-filter toepassen
- Themaoverschrijdend (3) Themaoverschrijdend-filter toepassen
-
Vlucht naar Avatar
‘Vlucht naar Avatar’ is een lessenpakket over gamen voor leerlingen van de derde graad lager onderwijs. Het vertrekt vanuit de positieve insteek dat gamen heel leerzaam en ontspannend kan zijn, maar geeft ook aandacht aan de kleine groep gamers bij wie het gamen kan ontsporen. Het omvat zes lessen en zet sterk in op activerende werkvormen.
-
Zelfhulp
Allerlei materialen en modules voor gebruikers, kinderen van ouders met een afhankelijkheidsproblematiek, partners van gebruikers en andere personen uit de omgeving van de gebruiker om aan een afhankelijkheidsproblematiek te werken.
-
PLAY – Educatief materiaal over verantwoord gamen en vrijetijdsbesteding
PLAY is een educatief pakket ontwikkeld voor jongeren tussen 12 en 14 jaar. Het vertrekt vanuit de positieve insteek om jongeren inzicht te geven in hun eigen gamegedrag en dat van hun leeftijdsgenoten. PLAY wil jongeren helpen om op een verantwoorde manier te gamen. Het wil hen tegelijkertijd aan het denken zetten over hun vrijetijdsinvulling en over mogelijke alternatieve activiteiten en hobby’s. Dit pakket is geschikt voor de eerste graad secundair onderwijs en de jeugdhulpverlening.
-
Het gat in de haag, soc vaard kleuteronderwijs (3-6 jaar)
'Het gat in de haag' is een evidence based methodiek voor het trainen van persoonlijke en sociale vaardigheden van kleuters. 'Het gat in de haag' bestaat uit 3 schootboeken, één voor elke kleuterklas. In elk boek staan 10 voor kleuters zeer herkenbare verhalen met prachtige kijkplaten. Elk verhaal belicht een andere sociale vaardigheid. Bij elk verhaal horen ook een tiental activiteiten waaruit de leerkracht kan plukken om de betreffende vaardigheid te trainen.
-
TOPspel, soc vaard basisschool (6-12 jaar)
TOPspel is een revolutionaire methodiek die ontwikkeld werd door De Sleutel, op basis van het evidence based Good Behaviour Game. TOPspel traint de persoonlijke en sociale vaardigheden bij kinderen in de lagere school. De ingrediënten van TOPspel zijn teamwork, afspraken maken en positieve bekrachtiging. Gewenst gedrag wordt op een positieve en speelse manier ingeoefend. TOPspel bestaat uit een training (meestal van een heel schoolteam), een speldoos en een website. Leerkrachten worden gedurende een volledig (school)jaar begeleid.
-
Reeks 'Meest gestelde vragen aan De DrugLijn'
Deze reeks folders bestaat uit 16 folders die door De Druglijn worden verspreid.
-
Methodiek visieontwikkeling gebruik onlinetools
Methodiek ter ondersteuning van de visieontwikkeling over onlinehulp binnen preventie-vroeginterventie-hulpverlening naar middelengebruik. Met deze methodiek willen we organisaties stimuleren om hun visie op en de positionering van onlinehulp te concretiseren.
-
Leerlijn 'Verslavingspreventie in het onderwijs'
In de leerlijn vind je per leeftijdsgroep terug over welke middelen je best werkt tijdens preventieve lessen, projectdagen, … Je vindt er ook in DO’s & DON’Ts terug welke aanpakken best werken, en welke niet. De leerlijn legt ook de link met de eindtermen, en geeft inspiratie voor hoe je die kunt bereiken. Maar onthoud, één keer lesgeven heeft weinig effect. Leerlingen komen best meerdere keren met deze gezondheidsthema’s in contact tijdens hun schoolloopbaan. Met de leerlijn kan je met het hele schoolteam afstemmen welke leerinhouden in welk jaar, en in welk vak aan bod komen.
-
Het huis - e-learning motiverende gespreksvoering
Hulpverleners in de welzijns- en gezondheidssector worden regelmatig geconfronteerd met riskant of problematisch middelengebruik bij hun cliënten. Mensen aanzetten om dit gedrag te veranderen, blijkt niet eenvoudig. Heel vaak zien deze cliënten hun gebruik niet als een probleem en komen ze met een andere hulpvraag, zoals slaapproblemen, maagpijn, huisvesting, schulden,... Als de hulpverlener adviseert om het gebruik te stoppen of te minderen, moet hij vaak vaststellen dat de cliënt dit niet opvolgt. Een cliënt die zijn gedrag verandert, hervalt vaak plots weer in zijn oude patroon.
-
Leerlijn verslavingspreventie in het onderwijs
Met de nieuwe leerlijn verslavingspreventie kan je makkelijk ontdekken waarrond je best werkt als je les wil geven over alcohol, tabak, gokken, illegale drugs of gamen. In enkele kliks ontdek je preventieve aanbevelingen op maat van jouw klas. De leerlijn geeft je aanbevelingen voor de 1ste kleuterklas tot het 6de middelbaar. Er wordt steeds de link gemaakt met vakoverschrijdende eindtermen en bijhorende lesmaterialen. De leerlijn helpt ook om de pijler 'Educatie' van het Drugbeleid op School vorm te geven.
-
VAD-leerlingenbevraging. Drugbeleid op school
Sinds het schooljaar 2000-2001 organiseert VAD een leerlingenbevraging over alcohol en andere drugs bij jongeren in het secundair onderwijs. Werken aan een drugbeleid op school impliceert het doorvoeren van een verandering in de school. Of het nu gaat over het bijsturen van een bestaand beleid of de prille ontwikkeling van een drugbeleid, het gaat altijd om een complex proces.
-
Unplugged, drugprev en soc vaard sec ond (12-18 jaar)
Unplugged is een methodiek voor drugpreventie voor de drie graden van het secundair onderwijs, die het trainen van persoonlijke en sociale vaardigheden hoog in het vaandel draagt. In elke graad is de methodiek afgestemd op de noden van leerlingen, leerkrachten en school. Hoewel deze materialen vrij te verkrijgen zijn, is het aangewezen dat leerkrachten die hier gebruik van willen maken een training volgen. Trainingen kunnen georganiseerd worden in de school, maar er zijn ook open trainingen waarvoor leerkrachten zich individueel kunnen inschrijven.
-
Praten over alcohol, drugs en gamen in de jeugdhulpverlening
Deze inspiratiebox helpt jeugdhulpverleners om met jongeren te praten over alcohol, drugs of gamen. Je vindt er tal van gespreksmethodieken, om het gebruik bespreekbaar te maken en in te schatten, en om te werken aan gedragsverandering.
-
Hoe motiveer je cliënten om aan de slag te gaan met hun middelengebruik, gamen of gokken?
Deze leidraad en inspiratiebox ondersteunt hulpverleners in het welzijnswerk (zoals CAW, OCMW, …) en de geestelijke gezondheidszorg (zoals beschut wonen, CGG, eerstelijnspsychologen, mobiele team, PAAZ, …) die met volwassen cliënten in gesprek willen gaan over hun middelengebruik, game- of gokgedrag. Je vindt er tal van gespreksmethodieken, zowel om het middelengebruik, gamen of gokken bespreekbaar te maken en in te schatten, als om motivatie te versterken en verandering te ondersteunen.
-
Beleidsmatige aanpak A&D in het lager onderwijs
Intermediairs uit het lager onderwijs aanzetten tot het uitwerken van een beleidsmatige aanpak rond alcohol als onderdeel van een gezondheidsbeleid op school.
-
Een alcohol- en drugbeleid in het CAW
Dit draaiboek biedt een leidraad om een alcohol- en drugbeleid uit te werken in het CAW. Een alcohol- en drugbeleid is een samenhangend geheel van afspraken over hoe er in de werking wordt omgegaan met cliënten en middelengebruik, zowel preventief als op vlak van hulpverlening. In een eerste stap werk je aan de visie van je werking op cliënten met middelenproblemen. Vervolgens concretiseer je de visie in de uitwerking van de verschillende pijlers van het drugbeleid: regels & afspraken, zorg & begeleiding, informatie & sensibilisering, omgevingsinterventies.
-
Als kleine kinderen groot worden - Draaiboek
'Als Kleine Kinderen Groot Worden' is een interactieve vorming voor ouders, ter preventie van tabak-, alcohol- en ander druggebruik bij jongeren. Centraal staat het versterken van beschermende opvoedingsvaardigheden. De bedoeling is dat ouders tips krijgen om tabak-, alcohol- en ander druggebruik bij hun kinderen te helpen voorkomen of uitstellen. Er wordt onder andere ingegaan op open communicatie en grenzen stellen. Deze vormingsmap biedt preventiewerkers, opvoedingsondersteuners en andere professionals een leidraad bij het organiseren van die vorming. Bij de map zit ook een USB-stick.
-
De DrugLijn - bekendmakingsmateriaal
De DrugLijn is de publieksservice van VAD voor alle vragen over alcohol, illegale drugs, psychoactieve medicatie, gamen en gokken. Iedereen kan er terecht met informatievragen over drugs zelf, maar ook voor een eerste advies bij problemen, met vragen over hulpverlening en preventie, documentatiemateriaal enzovoort.
-
Drugbeleid Op School (DOS)
Hoe gaat men op school op de beste manier om met alcohol, illegale drugs, genotsmiddelen, psychoactieve medicatie, gokken en problematisch gamen? Een Drugbeleid op School (DOS) biedt een antwoord op deze vragen. Een school die kan terugvallen op een beleid, heeft het voordeel om in deze situaties snel gedragen beslissingen te kunnen nemen. Bovendien werkt men met een alcohol- en drugbeleid rond de VOET, en niet enkel met de pijler educatie, maar door te werken aan het geheel van een drugbeleid.
-
Drugs ABC - infofiches
De infofiches bieden een beknopt overzicht over middelen en fenomenen als gamen: Wat zijn die middelen/fenomenen? Welke effecten hebben ze? Waarom en hoe worden ze gebruikt? Wat zijn de risico's?