Zoek preventiemethodieken
- (-) Remove Gamen filter Gamen (18)
- Alcohol (18) Alcohol-filter toepassen
- Algemene gezondheidsbevordering (4) Algemene gezondheidsbevordering-filter toepassen
- Beweging (1) Beweging-filter toepassen
- Drugs (17) Drugs-filter toepassen
- Geestelijke gezondheidsbevordering (5) Geestelijke gezondheidsbevordering-filter toepassen
- Gezond eten (1) Gezond eten-filter toepassen
- Gokken (16) Gokken-filter toepassen
- Psychoactieve medicatie (14) Psychoactieve medicatie-filter toepassen
- Sedentair gedrag (1) Sedentair gedrag-filter toepassen
- Seksuele gezondheid (1) Seksuele gezondheid-filter toepassen
- Tabak (8) Tabak-filter toepassen
- Themaoverschrijdend (3) Themaoverschrijdend-filter toepassen
-
Het gat in de haag, soc vaard kleuteronderwijs (3-6 jaar)
'Het gat in de haag' is een evidence based methodiek voor het trainen van persoonlijke en sociale vaardigheden van kleuters. 'Het gat in de haag' bestaat uit 3 schootboeken, één voor elke kleuterklas. In elk boek staan 10 voor kleuters zeer herkenbare verhalen met prachtige kijkplaten. Elk verhaal belicht een andere sociale vaardigheid. Bij elk verhaal horen ook een tiental activiteiten waaruit de leerkracht kan plukken om de betreffende vaardigheid te trainen.
-
TOPspel, soc vaard basisschool (6-12 jaar)
TOPspel is een revolutionaire methodiek die ontwikkeld werd door De Sleutel, op basis van het evidence based Good Behaviour Game. TOPspel traint de persoonlijke en sociale vaardigheden bij kinderen in de lagere school. De ingrediënten van TOPspel zijn teamwork, afspraken maken en positieve bekrachtiging. Gewenst gedrag wordt op een positieve en speelse manier ingeoefend. TOPspel bestaat uit een training (meestal van een heel schoolteam), een speldoos en een website. Leerkrachten worden gedurende een volledig (school)jaar begeleid.
-
Leerlijn verslavingspreventie in het onderwijs
Met de nieuwe leerlijn verslavingspreventie kan je makkelijk ontdekken waarrond je best werkt als je les wil geven over alcohol, tabak, gokken, illegale drugs of gamen. In enkele kliks ontdek je preventieve aanbevelingen op maat van jouw klas. De leerlijn geeft je aanbevelingen voor de 1ste kleuterklas tot het 6de middelbaar. Er wordt steeds de link gemaakt met vakoverschrijdende eindtermen en bijhorende lesmaterialen. De leerlijn helpt ook om de pijler 'Educatie' van het Drugbeleid op School vorm te geven.
-
Unplugged, drugprev en soc vaard sec ond (12-18 jaar)
Unplugged is een methodiek voor drugpreventie voor de drie graden van het secundair onderwijs, die het trainen van persoonlijke en sociale vaardigheden hoog in het vaandel draagt. In elke graad is de methodiek afgestemd op de noden van leerlingen, leerkrachten en school. Hoewel deze materialen vrij te verkrijgen zijn, is het aangewezen dat leerkrachten die hier gebruik van willen maken een training volgen. Trainingen kunnen georganiseerd worden in de school, maar er zijn ook open trainingen waarvoor leerkrachten zich individueel kunnen inschrijven.
-
Beleidsmatige aanpak A&D in het lager onderwijs
Intermediairs uit het lager onderwijs aanzetten tot het uitwerken van een beleidsmatige aanpak rond alcohol als onderdeel van een gezondheidsbeleid op school.
-
Een alcohol- en drugbeleid in het CAW
Dit draaiboek biedt een leidraad om een alcohol- en drugbeleid uit te werken in het CAW. Een alcohol- en drugbeleid is een samenhangend geheel van afspraken over hoe er in de werking wordt omgegaan met cliënten en middelengebruik, zowel preventief als op vlak van hulpverlening. In een eerste stap werk je aan de visie van je werking op cliënten met middelenproblemen. Vervolgens concretiseer je de visie in de uitwerking van de verschillende pijlers van het drugbeleid: regels & afspraken, zorg & begeleiding, informatie & sensibilisering, omgevingsinterventies.
-
Drugbeleid Op School (DOS)
Hoe gaat men op school op de beste manier om met alcohol, illegale drugs, genotsmiddelen, psychoactieve medicatie, gokken en problematisch gamen? Een Drugbeleid op School (DOS) biedt een antwoord op deze vragen. Een school die kan terugvallen op een beleid, heeft het voordeel om in deze situaties snel gedragen beslissingen te kunnen nemen. Bovendien werkt men met een alcohol- en drugbeleid rond de VOET, en niet enkel met de pijler educatie, maar door te werken aan het geheel van een drugbeleid.
-
Drugbeleid in de bijzondere jeugdzorg
Het draaiboek drugbeleid in de bijzondere jeugdzorg is een praktische handleiding waarmee voorzieningen bijzondere jeugdzorg, eventueel met begeleiding van een preventiewerker alcohol en drugs, een drugbeleid kunnen uitwerken voor de eigen voorziening. Het draaiboek biedt zowel de nodige achtergrondinformatie als concrete werkvormen. Ook voorzieningen die reeds een drugbeleid hebben, vinden er de nodige handvatten in om hun beleid verder te verfijnen of te actualiseren.
-
Beleidsmatige aanpak A&D in het jeugdwerk
Het kloppend hart van het jeugdwerk zijn de (jonge) vrijwilligers die zich inzetten voor de jeugdbeweging, het jeugdhuis, de speelpleinwerking, … Zo bieden jeugdverenigingen heel wat kinderen, jongeren en jongvolwassenen de ruimte om zich uit te leven en te ontplooien. Het is een veilige plek om grenzen af te tasten, te experimenteren, keuzes te maken en verantwoordelijkheden op te nemen. Het jeugdwerk kan jongeren de handvatten bieden om hun verantwoordelijkheid op te nemen. Zo kunnen ze binnen hun eigen jeugdvereniging bewuste keuzes maken.
-
Beleidsmatige aanpak A&D in hoger onderwijs
Onderzoek naar de invulling van alcohol- en drugpreventie naar studenten maakt duidelijk dat er nood is aan interventies op drie domeinen: sensibiliseren en informeren van studenten, uitwerken van omgevingsgerichte maatregelen en een begeleidingsaanbod met de nadruk op vroeginterventie-initiatieven. Vaak is het juist de combinatie van verschillende interventies die zorgt voor de effectiviteit van het geheel. We spreken in dit kader van een integrale, beleidsmatige aanpak van alcohol- en andere drugpreventie bij studenten.
-
Beleidsmatige aanpak A&D secundair onderwijs
Met een Drugbeleid op School (DOS) heb je alles in handen om beleidsmatig en preventief te werken. Met een DOS stel je regels en procedures op rond middelengebruik. Tegelijkertijd stelt het je in staat om proactief te zijn of adequaat te reageren bij problemen. Bovendien denk je na over het invullen van educatieve activiteiten voor alle leerjaren en zorg je voor een positief schoolklimaat, wat volgens onderzoek een positieve invloed heeft op middelengebruik.
-
Een beleidsmatige aanpak van A&D in de bijzondere jeugdzorg
Intermediairs in de bijzondere jeugdzorg aanzetten tot het uitwerken van een multi-componenten alcohol- en drugbeleid.
-
Een alcohol- en drugbeleid in beschut wonen
Dit draaiboek biedt een leidraad om een alcohol- en drugbeleid uit te werken in de diensten voor beschut wonen. Een alcohol- en drugbeleid is een samenhangend geheel van afspraken over hoe er in de werking wordt omgegaan met bewoners en middelengebruik, zowel preventief als op vlak van hulpverlening. In een eerste stap werk je aan de visie van je dienst op jullie bewoners en middelengebruik.
-
Unplugged, drugprev en soc vaard sec ond (12-18 jaar)
Unplugged is een methodiek voor drugpreventie voor de drie graden van het secundair onderwijs, die het trainen van persoonlijke en sociale vaardigheden hoog in het vaandel draagt. In elke graad is de methodiek afgestemd op de noden van leerlingen, leerkrachten en school. Hoewel deze materialen vrij te verkrijgen zijn, is het aangewezen dat leerkrachten die hier gebruik van willen maken een training volgen. Trainingen kunnen georganiseerd worden in de school, maar er zijn ook open trainingen waarvoor leerkrachten zich individueel kunnen inschrijven.
-
TOPspel, soc vaard basisschool (6-12 jaar)
TOPspel is een revolutionaire methodiek die ontwikkeld werd door De Sleutel, op basis van het evidence based Good Behaviour Game. TOPspel traint de persoonlijke en sociale vaardigheden bij kinderen in de lagere school. De ingrediënten van TOPspel zijn teamwork, afspraken maken en positieve bekrachtiging. Gewenst gedrag wordt op een positieve en speelse manier ingeoefend. TOPspel bestaat uit een training (meestal van een heel schoolteam), een speldoos en een website. Leerkrachten worden gedurende een volledig (school)jaar begeleid.
-
Het gat in de haag, soc vaard kleuterond. (3-6 jaar)
'Het gat in de haag' is een evidence based methodiek voor het trainen van persoonlijke en sociale vaardigheden van kleuters. 'Het gat in de haag' bestaat uit 3 schoolboeken, één voor elke kleuterklas. In elk boek staan 10 voor kleuters zeer herkenbare verhalen met prachtige kijkplaten. Elk verhaal belicht een andere sociale vaardigheid.
-
Alcohol- en drugpreventie op school. Aan de slag!
Alcohol, cannabis, psychoactieve medicatie, gokken en gamen zijn niet weg te denken uit de leefwereld van jongeren. In deze folder vind je een overzicht van materialen die VAD voor het secundair onderwijs ontwikkelde. Logomedewerkers en CGG-preventiewerkers kunnen de folder, na een overleg, meegeven. De folder is een drieluik op A5-formaat.
-
Website Gezond Opvoeden
Gezondopvoeden.be biedt informatie aan ouders die hun kinderen (2-18 jaar) gezond willen opvoeden. Gezondopvoeden.be biedt een antwoord op opvoedingsvragen over een gezonde levensstijl. Volgende thema's komen aan bod op de website: voeding, beweging, zitgedrag, schermtijd, tabak, alcohol, cannabis, gamen en seksuele ontwikkeling