Zoek preventiemethodieken
- (-) Remove Methodiek filter Methodiek (86)
- Gezin (29) Gezin-filter toepassen
- Lokale besturen (49) Lokale besturen-filter toepassen
- Onderwijs (31) Onderwijs-filter toepassen
- Rechtstreeks naar de burger (31) Rechtstreeks naar de burger-filter toepassen
- Werk (20) Werk-filter toepassen
- Werk (reguliere en sociale economie) (1) Werk (reguliere en sociale economie)-filter toepassen
- Zorg en welzijn (54) Zorg en welzijn-filter toepassen
- Alcohol (29) Alcohol-filter toepassen
- Algemene gezondheidsbevordering (2) Algemene gezondheidsbevordering-filter toepassen
- Andere aandoeningen (1) Andere aandoeningen-filter toepassen
- Bevolkingsonderzoeken (11) Bevolkingsonderzoeken-filter toepassen
- Beweging (4) Beweging-filter toepassen
- BVO Andere (1) BVO Andere-filter toepassen
- Drugs (20) Drugs-filter toepassen
- Eet- en gewichtsproblemen (+ gezond gewicht) (3) Eet- en gewichtsproblemen (+ gezond gewicht)-filter toepassen
- Gamen (4) Gamen-filter toepassen
- Geestelijke gezondheidsbevordering (5) Geestelijke gezondheidsbevordering-filter toepassen
- Gezond eten (4) Gezond eten-filter toepassen
- Gokken (6) Gokken-filter toepassen
- Groei en puberteit (1) Groei en puberteit-filter toepassen
- Milieugezondheid (5) Milieugezondheid-filter toepassen
- Mondgezondheid (3) Mondgezondheid-filter toepassen
- Ondervoeding bij ouderen (1) Ondervoeding bij ouderen-filter toepassen
- Psychoactieve medicatie (4) Psychoactieve medicatie-filter toepassen
- Sedentair gedrag (4) Sedentair gedrag-filter toepassen
- Seksuele gezondheid (7) Seksuele gezondheid-filter toepassen
- Suïcidepreventie (5) Suïcidepreventie-filter toepassen
- Tabak (6) Tabak-filter toepassen
- Val- en fractuurpreventie (5) Val- en fractuurpreventie-filter toepassen
-
#drank&drugs
Methodieken om aan de slag te gaan met leiding, vrijwilligers en kaderleden van jeugdbewegingen, jeugdverenigingen en jeugdhuizen. De methodieken in deze map helpen om vrijwilligers, leiding en kaderleden in het jeugdwerk te sensibiliseren, te informeren en hun kennis en vaardigheden te versterken. Zo leren ze verantwoordelijk omgaan met alcohol en andere drugs en worden ze zich bewust van het belang van een alcohol- en drugbeleid. De map is opgebouwd als een plukboek.
-
#drank&drugs - Methodieken om aan de slag te gaan met leiding, vrijwilligers en kaderleden van jeugdbewegingen, jeugdverenigingen en jeugdhuizen.
Alcohol en drugs maken deel uit van onze samenleving. Het is dus onvermijdelijk dat jongeren er op een bepaald moment mee in contact komen. In de jeugdbeweging/-vereniging of het jeugdhuis is dat niet anders. De methodieken in deze map helpen om vrijwilligers in het jeugdwerk te sensibiliseren, te informeren en hun kennis en vaardigheden te versterken. Zo leren ze verantwoordelijk omgaan met alcohol en andere drugs en worden ze zich bewust van het belang van een alcohol- en drugbeleid. De map is opgebouwd als een plukboek.
-
4voor12
Campagne om de brede bevolking te informeren en sensibiliseren rond herkennen van signalen van zelfmoordgedachten en geestelijke gezondheidsproblemen.
-
A&D-beleid in de jeugdbeweging: drugs in beweging
Intermediairs in de jeugdsector aanzetten tot het uitwerken van een multi-componenten alcohol- en drugbeleid: www.drugsinbeweging.be
-
Alcohol- en drugbeleid in de uitgaanssector
Intermediairs in de uitgaanssector aanzetten tot het uitwerken van een multi-componenten alcohol- en drugbeleid.
-
Altijd prijs?
Wedden op het WK 2018. Een goed idee? Tijdens grote sportevenementen piekt de reclame voor sportweddenschappen. Het WK voetbal is daarbij een absolute uitschieter met enorme pieken in de omzetcijfers. Sportweddenschappen zijn naast een plezierig tijdverdrijf, ook een vorm van kansspelen die kunnen leiden tot problematisch gokken. VAD, het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs, lanceerde daarom samen met De DrugLijn de preventiecampagne ‘Altijd prijs’.
-
ATTENT
ATTENT is een initiatief van VAD in samenwerking met Formaat en met ondersteuning van Gezonde Gemeente. Met ATTENT zetten jeugdhuizen zich in voor een positief feestklimaat. Hiervoor kunnen ze zich inschrijven voor acht verschillende 'Attenties'. Inschrijven kan via de website van Formaat: http://www.formaat.be/attent/
-
Babbelmoment Gezond Wonen
Met het babbelmoment kan je op een laagdrempelige manier een groepsgesprek houden over gezond wonen. Ze bestaat uit een reeks foto’s die je kan projecteren of een reeks praatplaten die je kan hanteren.
-
Beleidsmatige aanpak A&D in het jeugdwerk
Het kloppend hart van het jeugdwerk zijn de (jonge) vrijwilligers die zich inzetten voor de jeugdbeweging, het jeugdhuis, de speelpleinwerking, … Zo bieden jeugdverenigingen heel wat kinderen, jongeren en jongvolwassenen de ruimte om zich uit te leven en te ontplooien. Het is een veilige plek om grenzen af te tasten, te experimenteren, keuzes te maken en verantwoordelijkheden op te nemen. Het jeugdwerk kan jongeren de handvatten bieden om hun verantwoordelijkheid op te nemen. Zo kunnen ze binnen hun eigen jeugdvereniging bewuste keuzes maken.
-
Bewegen Op Verwijzing (BOV)
Bewegen op Verwijzing helpt mensen met een gezondheidsrisico op weg naar een actiever leven. Hoe? Met professionele coaching en een beweegplan.
-
Bewegingsdriehoek
Gezond leven? Beperk stilzitten en beweeg. In een gezonde bewegingsmix wissel je zitten, staan en bewegen af. Hoe je dat het best aanpakt, geeft de bewegingsdriehoek je heel helder weer.
-
Bezoek achter de schermen van een mammografische eenheid
Tijdens een bezoek aan een mammografische eenheid (erkende radiologische dienst voor het Bevolkingsonderzoek)kunnen vrouwen in de doelgroep van het Bevolkingsonderzoek in een positieve sfeer kennis maken met de weg die vrouwen doorlopen om een screeningsmammografie te laten nemen.
-
Bijzonder zonder
Het concept Bijzonder Zonder bestaat uit een Instagramcampagne en educatieve methodieken om met jongeren te werken rond cannabis. Het lokale bestuur is de initiatiefnemer en voor hen is er de handleiding. Naast de Instagramcampagne, wordt er ook in verschillende settings met jongeren gewerkt. Hiervoor werden educatieve methodieken uitgewerkt.
-
Bijzonder Zonder: Canna-Run
OPGELET: Deze methodiek maakt deel uit van het concept Bijzonder Zonder. Je kan deze enkel gebruiken als jouw gemeente deelneemt aan Bijzonder Zonder. Canna-run bestaat uit acht fysieke opdrachten die jongeren in duo’s uitvoeren. Deze methodiek kan gebruikt worden in jeugdverenigingen, sportclubs en de lessen lichamelijke opvoeding in scholen.
-
Binnenmilieu - infosessies gezond wonen algemeen publiek
Infosessie / workshop over gezond wonen zoals proper thuis of de binnenmilieudokter + bijhorende materialen in kader van de train-de-trainer. Behandelt alle aspecten van de problematiek: wat zijn de gezondheidsrisico’s, welke problemen komen er vaak voor en hoe herken je ze, wat kan je zelf doen, waarom is ventilatie noodzakelijk,… Naargelang de behoeften van de doelgroep kunnen het niveau, de tijdsduur en het de specifieke thema’s aangepast worden in overleg met de Medisch milieukundige bij het LOGO.
-
Campagne 'Onze liefde is uitgedoofd. Ik ga verder met iemand anders'. Bekendmaking rookstopbegeleiding door een tabakoloog.
Met de campagne 'Onze liefde is uitgedoofd. Ik ga verder met iemand anders' wil men de tabakoloog en het aanbod bekender maken bij het grote publiek. Naar het publiek komt er een algemene campagne via magazines, Facebook en regionale televisie.
-
Campagne - Ik Weet Wat ik Doe
De basis van de methodiek bestaat uit modeling. De methode waardeert de weerbaarheid en de veerkracht van homomannen in het omgaan met risico’s, achterstelling, stigma en discriminatie en schuift mannen naar voor die een rolmodel kunnen zijn voor anderen. Sensoa verzamelt getuigenissen van de gezonde keuzes die homomannen maken omtrent hun seksualiteit (condoomgebruik, testen op hiv en soa’s, risicomanagement, praten over seks…) en mentale gezondheid (coming out, depressie, middelengebruik, omgaan met stress en homofobie…).
-
Campagne jongeren en alcohol - Begin niet te vroeg: -16 geen alcohol, -18 geen sterkedrank
Een campagne sensibiliseert en informeert de jongeren en hun ouders over alcoholgebruik door jongeren. Supermarkten en winkels, waar jongeren vaak alcohol kopen, helpen mee om een zo breed mogelijk maatschappelijk draagvlak te creëren door zelfklevers te kleven die de leeftijdsgrenzen aangeven. Ook het uitgaansleven en het jeugdwerk zijn op de kar gesprongen. Voor het kassapersoneel van supermarkten werd er een instructievideo gemaakt die toont hoe men op een klantvriendelijke manier ervoor kan zorgen dat de alcoholwetgeving correct wordt toegepast.
-
De DrugLijn - bekendmakingsmateriaal
De DrugLijn is de publieksservice van VAD voor alle vragen over alcohol, illegale drugs, psychoactieve medicatie, gamen en gokken. Iedereen kan er terecht met informatievragen over drugs zelf, maar ook voor een eerste advies bij problemen, met vragen over hulpverlening en preventie, documentatiemateriaal enzovoort.
-
De Proefkampioen
De Proefkampioen is een educatief project voor kinderen van drie tot acht jaar om de smaakontwikkeling te bevorderen. Dit materiaal is het meest geschikt om te gebruiken in scholen, maar het past ook in de voor- en naschoolse kinderopvang of speelpleinwerking. Het leert kinderen voelen, kijken, ruiken en proeven. Zo ontdekken ze al spelend en proevend de vier basissmaken. De bijhorende proefkoffer bevat kleurrijk materiaal en een praktische handleiding.