Zoekfilters

Zoek in catalogus preventiemethodieken

Search
Icon map

Methodieken

Icon paper

Materialen en diensten

1486 resultaten

Filter:

Goed zien maakt het makkelijker om je goed te ontwikkelen en om deel te nemen aan wat er rondom jou gebeurt.
De jeugdgezondheidszorg (JGZ) helpt bij het opsporen van problemen met het zien bij kinderen en jongeren. Zo kan een gepaste behandeling of aangepaste maatregelen hinder voorkomen of verminderen.
De Standaard Visus voor schoolgaanden gidst de CLB in deze taak. De richtlijn bepaalt ook wanneer CLB doorverwijzen voor verder onderzoek.

Binnen deze methodiek kunnen CLB-medewerkers ondersteuningsmateriaal terugvinden om met eet- en gewichtsproblemen aan de slag te gaan. Het materiaal bestaat uit draaiboeken en e-learnings, en biedt zowel basiskennis als meer gespecialiseerde informatie over preventie, herkenning en behandeling.

Ondersteuning voor artsen bij de detectie van eetstoornissen, en criteria voor risico-inschatting met bijhorende zorgtoewijzing psychiatrische en/of medische opname.

Deze methodiek bevat een synthese van de belangrijkste aandachtspunten bij het plannen, uitwerken en evalueren van preventieprojecten voor eet- en gewichtsproblemen bij kinderen en jongeren. De materialen bieden een blauwdruk om stapsgewijs preventief aan de slag te gaan. De opgenomen thema’s sluiten aan bij de huidige ontwikkelingstaken van de jongere, waardoor alle jongeren versterkt worden in hun groeiproces en niet enkel degenen met een probleem.

De jeugdgezondheidszorg (JGZ) ondersteunt ouders en jongeren om gezonde keuzes te maken, ook wat betreft 'mondgezondheid'. Hoe JGZ dit kan doen voor schoolgaanden, stippelt de richtlijn 'mondgezondheid' uit.

Deze praktijkrichtlijn is gebaseerd op de best beschikbare wetenschappelijke evidentie en op de (klinische en wetenschappelijke) expertise van de leden van de werkgroep residentiële ouderenzorg van het Expertisecentrum Val- en Fractuurpreventie Vlaanderen (EVV), dit met steun van het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid. Het is een leidraad, geen verplichting. Het kan je helpen om in de dagelijkse praktijk valincidenten te detecteren, te evalueren en te behandelen, om zo nieuwe valincidenten en de mogelijk ernstige gevolgen te voorkomen. Bij het implementeren van de praktijkrichtlijn valpreventie in de woonzorgcentra in Vlaanderen dient steeds rekening te worden gehouden met de individuele context van de bewoner alsook het eigen professionele inzicht en de karakteristieken van de voorziening.

Niet elke volwassene met overgewicht of obesitas heeft dezelfde (intensiteit van) zorg nodig. Eetexpert ontwikkelde een sjabloon voor gerichte verwijzing vanuit de eerste lijn naar gespecialiseerde zorgverlening.

Binnen deze methodiek kunnen bewegingsdeskundigen en kinesitherapeuten ondersteuningsmateriaal terugvinden om met eet- en gewichtsproblemen aan de slag te gaan. Het materiaal bestaat uit draaiboeken en praktijkteksten, en biedt zowel basiskennis als meer gespecialiseerde informatie over preventie, herkenning en behandeling, zowel voor kinderen als volwassenen.

Bewegen op Verwijzing helpt mensen met een gezondheidsrisico op weg naar een actiever leven. Hoe? Met professionele coaching en een beweegplan.

Eetexpert helpt je bij het zoeken naar een geschikte hulpverlener bij eet- en gewichtsproblemen. Daarnaast kan je als hulpverlener bij ons terecht voor ondersteuning bij je werk. Preventie-, beleids- en persmedewerkers kunnen ons contacteren voor advies.
Eetexpert telefonisch van ma-vrij (016/84.56.99) en via mail (secretariaat@eetexpert.be) bereikbaar om je te helpen met je praktijkvragen.

Een safety plan of veiligheidsplan helpt mensen met zelfmoordgedachten om een crisis te overbruggen. Het kan online ingevuld en opgeslagen of geprint worden of je kan een versie downloaden om op papier in te vullen.

In Vlaanderen zitten nog altijd 29.000 kinderen dagelijks in de tabaksrook. Hierdoor hebben ze meer kans om ziek te worden. Veel ouders weten dat meeroken ongezond is en nemen al maatregelen. Alleen zijn er heel wat misverstanden. Zo is roken onder de dampkap of aan het open raam geen oplossing.

Wil je die kinderen en hun ouders helpen? Ga dan met hen in gesprek. Dat is niet altijd evident. Maar toch kun je zo in weinig tijd heel wat bereiken. We helpen jou hiermee. Je kan je voorbereiden op een gesprek door de online gespreksondersteuning te doorlopen.

De lokale monitor 'alcohol & jongeren' is een instrument voor lokale preventiewerkers om systematisch na te gaan in welke mate de wetgeving op de verkoop van alcohol aan minderjarigen in hun stad of gemeente wordt nageleefd door de detailhandel en de horeca. De preventiewerkers werken hiervoor samen met 15- en 16-jarige jongeren die in supermarkten, buurt- en nachtwinkels en cafés verifiëren of het voor hen mogelijk is om alcoholische dranken aan te kopen.

SP-Reflex is gebaseerd op de ‘Multidisciplinaire richtlijn voor de detectie en behandeling van suïcidaal gedrag’ en leert hulpverleners aan de hand van e-learningmodules en oefeningen hoe ze zelfmoordgedachten bij suïcidale patiënten of cliënten kunnen detecteren en behandelen, wat er moet gebeuren na een suïcide(poging) en wat belangrijke onderdelen zijn van een suïcidepreventiebeleid binnen een zorginstelling.

Heel wat jongeren in het deeltijds onderwijs zijn maatschappelijk kwetsbaar en worden belast door situaties als moeilijke familiale omstandigheden, armoede en uitsluiting. Ze hebben nood aan gedifferentieerd onderwijs en een sterk op het individu afgestemd traject van alternerend leren en werken in centra voor DBSO of in de vorm van de leertijd. Voor het coachen van een drugbeleid is het belangrijk op de hoogte te zijn van de specifieke situatie en eigenheid van de organisatie waarmee men aan de slag gaat. Een hertaling van het concept Drugbeleid Op School (DOS) naar een drugbeleid op maat van het deeltijds onderwijs bleek aangewezen. Gezien de verschillen in structuur, organisatie, rollen en functies in de leertijd en in de centra DBSO zijn er twee draaiboeken.

In deze leidraad kom je te weten hoe je alcohol- of andere drugproblemen bij een cliënt aanpakt: van het moment dat je vermoeden de kop opsteekt, over het bespreken ervan, tot de doorverwijzing en de nazorg. Je zal merken dat een kortdurende interventie zoals in deze leidraad besproken, heel wat kan teweegbrengen.

"Alcohol en andere drugs. Wat met alcohol- en andere drugproblemen bij cliënten in OCMW en CAW?" is voor maatschappelijk werkers en andere hulpverleners, bijvoorbeeld op een CAW of op de sociale dienst van een OCMW, die in begeleidingen in contact komen met cliënten met een alcohol- of drugprobleem.

ASPHA wil huisartsen ondersteunen via telefoon en e-mail bij het begeleiden van suïcidale patiënten, hun omgeving en nabestaanden. Huisartsen die geconfronteerd worden met een suïcidale patiënt kunnen er onmiddellijk met hun vragen terecht.

Intermediairs uit het lager onderwijs aanzetten tot het uitwerken van een beleidsmatige aanpak rond alcohol als onderdeel van een gezondheidsbeleid op school.

Samen met ouderenverenigingen, huisartsen, lokaal gezondheidsoverleg en mutualiteiten wil VAD met de campagne actief sensibiliseren over de risico’s van alcohol op latere leeftijd: ‘Als je ouder wordt, kan je minder goed tegen alcohol. Praat erover met je huisarts.’

Project voor leerlingen van de derde graad lager onderwijs. Dit project wil kinderen stimuleren en ondersteunen om een gezonde keuze te maken en (nog) geen alcohol te drinken. Dit gebeurt door samen met de kinderen te onderzoeken wat alcohol doet, hen te stimuleren om kritisch te denken, hen bewust te maken van hun eigen houding en confrontatie met andere houdingen, hun sociale vaardigheden te versterken en hun weerbaarheid te verhogen.
LOL zonder alcohol omvat een lesboek opgebouwd rond 8 lessen en bijlagen met bijhorende taken- en opdrachtenkaarten, werkbladen, infofiches,...
Daarnaast bevat het pakket een projectboek voor de leerlingen en een handleiding dat het project situeert in het gezondheidsbeleid van de school en refereert naar de nieuwe eindtermen en leerdoelen WO.
Tot slot bevat de projectmap ook een flyer, die ouders zal warm maken voor het project.