Zoekfilters

Zoek preventiemethodieken

Search
Icon map

Methodieken

Icon paper

Materialen en diensten

1208 resultaten

Filter:

Binnen deze methodiek kunnen CLB-medewerkers ondersteuningsmateriaal terugvinden om met eet- en gewichtsproblemen aan de slag te gaan. Het materiaal bestaat uit draaiboeken en e-learnings, en biedt zowel basiskennis als meer gespecialiseerde informatie over preventie, herkenning en behandeling.

Ondersteuning voor artsen bij de detectie van eetstoornissen, en criteria voor risico-inschatting met bijhorende zorgtoewijzing psychiatrische en/of medische opname.

Deze methodiek bevat een synthese van de belangrijkste aandachtspunten bij het plannen, uitwerken en evalueren van preventieprojecten voor eet- en gewichtsproblemen bij kinderen en jongeren. De materialen bieden een blauwdruk om stapsgewijs preventief aan de slag te gaan. De opgenomen thema’s sluiten aan bij de huidige ontwikkelingstaken van de jongere, waardoor alle jongeren versterkt worden in hun groeiproces en niet enkel degenen met een probleem.

Deze praktijkrichtlijn is gebaseerd op de best beschikbare wetenschappelijke evidentie en op de (klinische en wetenschappelijke) expertise van de leden van de werkgroep residentiële ouderenzorg van het Expertisecentrum Val- en Fractuurpreventie Vlaanderen (EVV), dit met steun van het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid. Het is een leidraad, geen verplichting. Het kan je helpen om in de dagelijkse praktijk valincidenten te detecteren, te evalueren en te behandelen, om zo nieuwe valincidenten en de mogelijk ernstige gevolgen te voorkomen. Bij het implementeren van de praktijkrichtlijn valpreventie in de woonzorgcentra in Vlaanderen dient steeds rekening te worden gehouden met de individuele context van de bewoner alsook het eigen professionele inzicht en de karakteristieken van de voorziening.

Binnen deze methodiek kunnen bewegingsdeskundigen en kinesitherapeuten ondersteuningsmateriaal terugvinden om met eet- en gewichtsproblemen aan de slag te gaan. Het materiaal bestaat uit draaiboeken en praktijkteksten, en biedt zowel basiskennis als meer gespecialiseerde informatie over preventie, herkenning en behandeling, zowel voor kinderen als volwassenen.

Niet elke volwassene met overgewicht of obesitas heeft dezelfde (intensiteit van) zorg nodig. Eetexpert ontwikkelde een sjabloon voor gerichte verwijzing vanuit de eerste lijn naar gespecialiseerde zorgverlening.

Bewegen op Verwijzing helpt mensen met een gezondheidsrisico op weg naar een actiever leven. Hoe? Met professionele coaching en een beweegplan.

Eetexpert helpt je bij het zoeken naar een geschikte hulpverlener bij eet- en gewichtsproblemen. Daarnaast kan je als hulpverlener bij ons terecht voor ondersteuning bij je werk. Preventie-, beleids- en persmedewerkers kunnen ons contacteren voor advies.
Eetexpert telefonisch van ma-vrij (016/84.56.99) en via mail (secretariaat@eetexpert.be) bereikbaar om je te helpen met je praktijkvragen.

Een safety plan of veiligheidsplan helpt mensen met zelfmoordgedachten om een crisis te overbruggen. Het kan online ingevuld en opgeslagen of geprint worden of je kan een versie downloaden om op papier in te vullen.

In Vlaanderen zitten nog altijd 29.000 kinderen dagelijks in de tabaksrook. Hierdoor hebben ze meer kans om ziek te worden. Veel ouders weten dat meeroken ongezond is en nemen al maatregelen. Alleen zijn er heel wat misverstanden. Zo is roken onder de dampkap of aan het open raam geen oplossing.

Wil je die kinderen en hun ouders helpen? Ga dan met hen in gesprek. Dat is niet altijd evident. Maar toch kun je zo in weinig tijd heel wat bereiken. We helpen jou hiermee. Je kan je voorbereiden op een gesprek door de online gespreksondersteuning te doorlopen.

De lokale monitor 'alcohol & jongeren' is een instrument voor lokale preventiewerkers om systematisch na te gaan in welke mate de wetgeving op de verkoop van alcohol aan minderjarigen in hun stad of gemeente wordt nageleefd door de detailhandel en de horeca. De preventiewerkers werken hiervoor samen met 15- en 16-jarige jongeren die in supermarkten, buurt- en nachtwinkels en cafés verifiëren of het voor hen mogelijk is om alcoholische dranken aan te kopen.

SP-Reflex is gebaseerd op de ‘Multidisciplinaire richtlijn voor de detectie en behandeling van suïcidaal gedrag’ en leert hulpverleners aan de hand van e-learningmodules en oefeningen hoe ze zelfmoordgedachten bij suïcidale patiënten of cliënten kunnen detecteren en behandelen, wat er moet gebeuren na een suïcide(poging) en wat belangrijke onderdelen zijn van een suïcidepreventiebeleid binnen een zorginstelling.

Ondersteuningsmap om intermediairs in de sector Justitie aan te zetten tot het uitwerken van een multicomponenten alcohol- en drugbeleid.

Heel wat jongeren in het deeltijds onderwijs zijn maatschappelijk kwetsbaar en worden belast door situaties als moeilijke familiale omstandigheden, armoede en uitsluiting. Ze hebben nood aan gedifferentieerd onderwijs en een sterk op het individu afgestemd traject van alternerend leren en werken in centra voor DBSO of in de vorm van de leertijd. Voor het coachen van een drugbeleid is het belangrijk op de hoogte te zijn van de specifieke situatie en eigenheid van de organisatie waarmee men aan de slag gaat. Een hertaling van het concept Drugbeleid Op School (DOS) naar een drugbeleid op maat van het deeltijds onderwijs bleek aangewezen. Gezien de verschillen in structuur, organisatie, rollen en functies in de leertijd en in de centra DBSO zijn er twee draaiboeken.

Dit initiatief bevat praatsessies en goed-gevoel-acties.
De Goed-gevoel-stoel is een methode om in groep met maatschappelijk kwetsbare mensen aan de slag te gaan rond geestelijke gezondheid. Ze bestaat uit drie praatsessies en een reeks doe-activiteiten (goed-gevoel-acties) voor het individu en voor de groep. In de drie praatsessies wordt op een visuele en toegankelijke manier gewerkt rond draaglast en het versterken van draagkracht. Belangrijk bij deze praatsessies zijn de veiligheid en het vertrouwen in de groep. Na de drie praatsessies wordt de draagkracht verder uitgebouwd aan de hand van de goed-gevoel-acties. Dit zijn laagdrempelige activiteiten, gekozen door de groep, waarmee op lange termijn gewerkt in groep (en later eventueel ook individueel) kan worden rond geestelijke gezondheidsbevordering.

De Kadermethodiek Gezonde School is een methodiek die je helpt om stap per stap te evolueren van losse acties naar een samenhangend gezondheidsbeleid op school, rekening houdend met een aantal succesfactoren.

Gezonde School biedt drie basisinstrumenten aan. Deze zijn bruikbaar voor elk type school (gewoon, deeltijds, buitengewoon onderwijs) en dit voor elk van de gezondheidsthema’s:
- de gezondheidsmatrix
- het stappenplan
- het spinnenweb gezondheidsbeleid.

De SEM-J (individueel Screeningsinstrument Ervaringen met Middelengebruik voor Jongeren)is een screeningsinstrument waarmee begeleiders in CLB's, bijzondere jeugdzorg en JAC's op een eenvoudige manier een ernstinschatting kunnen maken van het middelengebruik van een jongere (12-18 jaar) en de nood aan verdere alcohol- en drugspecifieke begeleiding. De afname van de SEM-J dient te kaderen in een individueel begeleidingstraject. De handleiding biedt ten eerste concrete tips over de afname van de SEM-J, de scoring, de interpretatie en de bespreking van de resultaten. Ten tweede vindt u er achtergrondinformatie over het begeleiden en doorverwijzen van jongeren met alcohol- of andere drugproblemen.

Dit is een les voor inburgeraars die kan gegeven worden binnen de lessen Maatschappelijke Oriëntatie van het Onthaalbureau. De les duurt ca. 2uur. De leidraad vormt een bijlage bij de vorming ‘Als Kleine Kinderen Groot Worden’, zodat deze aan de inburgeraars kan gegeven worden. Deze handleiding geeft extra tips over het gebruik van de verschillende methodieken bij andere culturen, in de context van een inburgeringstraject.

Heel wat jongeren in het deeltijds onderwijs zijn maatschappelijk kwetsbaar en worden belast door situaties als moeilijke familiale omstandigheden, armoede en uitsluiting. Ze hebben nood aan gedifferentieerd onderwijs en een sterk op het individu afgestemd traject van alternerend leren en werken in centra voor DBSO of in de vorm van de leertijd. Voor het coachen van een drugbeleid is het belangrijk op de hoogte te zijn van de specifieke situatie en eigenheid van de organisatie waarmee men aan de slag gaat. Een hertaling van het concept Drugbeleid Op School (DOS) naar een drugbeleid op maat van het deeltijds onderwijs bleek aangewezen. Gezien de verschillen in structuur, organisatie, rollen en functies in de leertijd en in de centra DBSO zijn er twee draaiboeken.