Secundair onderwijs
GAMEN
Voor een kleine groep mensen zorgt gamen voor problemen en gaat het ten koste van andere activiteiten, zoals school of werk. Maak binnen het secundair onderwijs problemen met gamen bespreekbaar. Help ze te voorkomen of aan te pakken als ze zich toch voordoen.
Op zoek naar ondersteuningsmaterialen waarmee je als secundair onderwijs aan de slag kan?
- Alles voor de setting onderwijs vind je hier.
- ‘Alcohol- en drugpreventie op school. Aan de slag!’: in deze folder vind je een overzicht van materialen die VAD voor het secundair onderwijs ontwikkelde.
Integraal werken rond alcohol en drugs op school
- ‘Drugbeleid op school - Gids voor de coach’: hoe gaat een secundaire school best om met alcohol, illegale drugs, psychoactieve medicatie, gokken en problematisch gamen? Een ‘Drugbeleid op School’ (DOS) biedt het antwoord. Deze gids geeft handvatten om een drugbeleid op maat van jouw school op te stellen. Ook beschikbaar voor centra DBSO en centra Deeltijds Beroep secundair Onderwijs. Scholen kunnen een beroep doen op de regionale CGG-preventiewerkers tabak, alcohol en drugs voor het uitwerken of herwerken van een DOS.
- Ook als school doe je er goed aan om een alcohol- en drugbeleid op te stellen voor je medewerkers: een geheel van afspraken, regels, hulp en preventieve maatregelen over alcohol en illegale drugs. De website QADO ondersteunt organisaties bij het opstellen van zo’n beleid.
- Wil je graag inzicht in het middelengebruik van je leerlingen (in het secundair onderwijs) en heb je nood aan tips over het beleidsmatig werken op school? Dan kan je school meedoen aan de VAD-leerlingenbevraging. Na deelname ontvang je een schoolrapport op maat. Op deze manier kan je gerichte acties ondernemen. Bij het ontwikkelen of bijsturen van een alcohol- en drugbeleid op school is deelname een absolute meerwaarde. Om zicht te krijgen op het middelengebruik van de Vlaamse leerling, kan je een kijkje nemen in het syntheserapport van de VAD-leerlingenbevraging.
Educatie
- In de leerlijn Verslavingspreventie in het onderwijs vind je per leeftijdsgroep terug over welke middelen je het best hebt tijdens preventieve lessen, projectdagen, … Je ontdekt er ook welke aanpakken het best werken en welke niet. De leerlijn legt bovendien de link met de eindtermen en geeft inspiratie voor hoe je die kan bereiken.
- Op school, als leerlingenbegeleider of in het CLB word je soms geconfronteerd met een aantal moeilijke vragen inzake de alcohol- en drugthematiek. Bijvoorbeeld: is het een goed idee om rond lachgas te werken? Welke plaats kent productinformatie in het geheel van educatie? Deze visieteksten bieden verheldering.
- Wil je een interactief infomoment houden voor ouders van tieners over alcohol, tabak, illegale drugs of gamen? Organiseer dan een ouderavond ‘Als kleine kinderen groot worden’. Op een interactieve manier worden opvoedingsvragen in groep besproken aan de hand van filmpjes en oefeningen. De sessie wordt begeleid door een preventiewerker en/of opvoedingsondersteuner.
- ‘Play – Verantwoord gamen en vrijetijdsbesteding’: een educatief pakket over gamen voor jongen (12-14 jaar) met een online spelbord en werkblaadjes.
- ‘Over de Grens’ is een spelmethodiek over tabak, alcohol, illegale drugs, gokken en gamen, ontwikkeld op maat van jonge asielzoekers en vluchtelingen tussen 12 en 20 jaar. De methodiek is bruikbaar in OKAN-klassen.
- ‘Wat je moet weten over gamen’: brochure over gamen, op maat van personen die hun informatie in eenvoudige taal willen.
- ‘Als kleine kinderen groot worden en gamen’: brochure voor ouders over omgaan met gamen in de opvoeding.
Zorg en begeleiding
- Bekijk alle ondersteunende materialen voor leerlingenbegeleiding en CLB.
- Het kan zijn dat een leerling tijdens een gesprek vertrouwelijke informatie deelt. Hoe je hiermee omgaat, lees je in de factsheet ‘Omgaan met vertrouwelijke informatie’.
- ‘Praten over alcohol, drugs en gamen’: inspiratiebox voor jeugdhulpverleners. Gespreksmethodieken, zowel om het drug- of alcoholgebruik of het gamen bespreekbaar te maken en in te schatten, als om te werken aan gedragsverandering.
- Game(L)over: online vroeginterventietool waarmee jongeren die risicovol gamen (en hun ouders) kunnen stilstaan bij de plaats die gamen inneemt in hun leven. Maak Game(L)over mee bekend a.d.v.h. de bekendmakingsflyer of de 3 bekendmakingsvideo’s.
- Voor BuSo: ‘Mijn cliënt en middelengebruik’: begeleidingslijn en inspiratiebox om te gebruiken bij mensen met een beperking.
- GRIP: een online tool op druglijn.be voor kinderen van ouders met een afhankelijkheidsprobleem.
Neem een kijkje op de website van het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD) voor meer informatie, advies, materialen en opleidingen over psychoactieve medicatie. Je vindt er ook het aanbod over alcohol en andere drugs, gamen en gokken. De gratis online vormingen over de verschillende middelen, preventie en hulpverlening vind je op het vormingsplatform van VAD.
Je staat er niet alleen voor. Voor meer info, vorming, advies en coaching bij het uitwerken en implementeren van een alcohol- en drugbeleid (inclusief psychoactieve medicatie) kan je een beroep doen op de preventiewerkers tabak, alcohol en andere drugs van het Centrum Geestelijke Gezondheidszorg van jouw regio en jouw lokale of intergemeentelijke preventiewerker.
Kom ook bij je ziekenfonds meer te weten over dit thema:
Voor meer info, advies, vorming en coaching kan je een beroep doen op de preventiewerkers tabak, alcohol en andere drugs van het Centrum Geestelijke Gezondheidszorg van jouw regio, jouw lokale of intergemeentelijke preventiewerker of het Logo van jouw regio.
“Gamen is voor de overgrote meerderheid gewoon een leuke bezigheid. Als school kan je er mee voor zorgen dat dat ook zo blijft en dat alarmbellen tijdig gaan rinkelen. Zo zorg je er mee voor dat gamen niet meer wordt dan een spel.”
Hanna Peeters, stafmedewerker VAD
Zoeken in WegWijzer Onderwijs
Preventie wat is dat nu juist? En welke organisaties zijn daarin actief? Hoe verklein je gezondheidsongelijkheid? En hoe speel je in op gedragsverandering? Ontdek het nu.